Navigatie

De geschiedenis van de tas


Het is weer tijd voor een nieuwe blog van Divya! Ditmaal zullen we het hebben over de geschiedenis van de tas.


1500-1800

In de 16e tot de 19e eeuw waren tassen vooral nuttige gebruiksvoorwerpen voor vrouwen én mannen. Kleding met zakken bestond toen nog niet, dus waren er tassen en beurzen nodig om geld en andere persoonlijke eigendommen mee te nemen. Deze tassen en beurzen waren er in allerlei uitvoeringen met verschillende functies, zoals beugeltassen, leren beurzen en buidels met lange trekkoorden. Op enkele schoudertassen na werden alle modellen aan de riem of gordel gedragen. De komst van kleding met (binnen)zakken, maakte tegen het einde van de 16e en 17e eeuw langzaam maar zeker een eind aan het gebruik van tassen door mannen. In het tijdperk, die daarop volgde werd de tas uitsluitend gedragen door de vrouw.

Vrouwen droegen vanaf de 16e eeuw hun beurzen vaak aan een chatelaine. Dit is een haak met kettingen waaraan verscheidene accessoires konden worden gehangen, zoals sleutels, een messenkoker en naaigerei. Doordat de chatelaine van kostbare materialen was gemaakt, was het tevens een sieraad en een statussymbool. In de loop van de eeuwen veranderden de vorm van de chatelaine en de accessoires, die eraan werden gehangen. Pas aan het begin van de 20e eeuw werd de chatelaine definitief door de handtas verdrongen.

1800-1900

In de loop van de 19e eeuw werd de reticule, een zakvormige damestas, populair. Dit was de eerste tas, die in de hand werd gedragen aan een koord of ketting. Reticules werden door vrouwen van allerlei soorten textiel gemaakt. Met de komst van de Industriële Revolutie werden nieuwe materialen gebruikt voor de productie van tassen. Er kwamen nieuwe tassen voor de moderne reiziger zoals de handbagagetas. Deze tas werd niet alleen op reis meegenomen, maar ook bij het winkelen en visites.

1900-heden

Kunststromingen, de mode en de emancipatie van de vrouw zorgden voor een ware verandering van de tas. Vrouwen gingen werken, werden mobieler en stelden meer praktische eisen aan de tas. Zo ontstonden er tassen met allerlei speciale functies: documententassen voor het werk, elegante en glinsterende avondtassen en operatasjes voor het theater. In de 20e eeuw, werden merknamen steeds belangrijker en de grote tassenmerken kwamen op. In tegenstelling tot vorige eeuwen, waarin modellen soms decennia hetzelfde bleven, is de tas nu een modeverschijnsel geworden, die elk seizoen verandert.

Bron: tassenmuseum.nl

© 2016 - 2019 Indiase sieraden en feestelijke tassen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel
Voor een correcte werking maakt deze website gebruik van cookies. Accepteren Meer informatie
Wat is een cookie? Een cookie is een klein tekstbestand dat bij je bezoek aan een website naar je computer wordt gestuurd. Zowel deze website als andere partijen kunnen cookies plaatsen. Waar worden cookies voor gebruikt? Deze website gebruikt cookies om het gebruiksgemak en de prestaties van de website te verbeteren. Met behulp van cookies zorgen we er onder andere voor dat je bij een bezoek aan onze site niet steeds dezelfde informatie ontvangt of moet invoeren. Cookies maken het surfen op de site dus een stuk prettiger. Er bestaan verschillende typen cookies. Deze website maakt gebruik van permanente cookies en sessie cookies. Permanente cookies: Hiermee kan de website speciaal op jouw voorkeuren worden ingesteld. Bijvoorbeeld om jouw toestemming tot het plaatsen van cookies te onthouden. Hierdoor hoef je niet steeds jouw voorkeuren te herhalen waardoor je tijd bespaart en gemakkelijker door de webwinkel navigeert. Permanente cookies kun je verwijderen via de instellingen van je browser. Sessie cookies: Met behulp van een sessie cookie kunnen we zien welke onderdelen van de website je met dit bezoek hebt bekeken. Wij kunnen de webwinkel daardoor zoveel mogelijk aanpassen op het surfgedrag van onze bezoekers. Deze cookies worden automatisch verwijderd zodra je jouw browser afsluit. Met welk specifiek doel plaatst deze website cookies? Deze website plaatst cookies om de volgende redenen: Winkelwagen (functionele cookie): Onthouden welke producten in je winkelmandje liggen. Zonder deze cookie kun je geen producten bestellen of in je winkelmandje plaatsen. Cookiekeuze (functionele cookie): Onthouden of je ons toestemming hebt gegeven tot het plaatsen van cookies. Google Analytics (tracking cookie): Meten hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden en hier met rapportages inzicht in proberen te verkrijgen. Google AdWords (tracking cookie): Meten we hoe je de website gebruikt en hoe je ons hebt gevonden. Deze kennis gebruiken we om onze AdWords campagnes te verbeteren. Facebook (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Facebook pagina te 'liken'. Deze button werkt door middel van code die van Facebook zelf afkomstig is. Twitter (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze Twitter pagina te volgen. Deze button werkt door middel van code die van Twitter zelf afkomstig is. AddThis (Social Media cookie): Met deze cookie is het mogelijk om onze content te delen via Facebook, Twitter, Hyves en diverse andere social media websites. Affiliate marketing (marketing cookies): Deze cookies gebruiken wij om partnersites (affiliates, zoals Daisycon, TradeTracker en Cleafs) te belonen voor hun bijdrage aan de verkoop. Review sites (marketing cookies): Wij worden graag door klanten beoordeeld. Hiervoor gebruiken we een review site zoals The Feedback Company. Deze plaatst cookies voor een juiste werking. Hoe kan ik cookies beheren of verwijderen? Meestal kunnen cookies worden beheerd, bewerkt en verwijderd via je browser. Meer informatie over het in- en uitschakelen en het verwijderen van cookies kan je vinden in de instructies en/of met behulp van de Help-functie van jouw browser.